Khamis, April 01, 2010

Salah Siapakah Ini





Assalamualaikum Semua...Harapanku moga kalian semua sihat sejahtera hendaknya..blog ini dah jadi macam kawan karibku..tempatku meluah rasa..alahai...hari ini..disekolah..kelas tak banyak hanya 4 waktu je...tetapi dek macam2 kerja yang kena buat..penat dibuatnya..lebih2 lagi dah berbadan dua ni..meskipun begitu, aku tetap cuba untuk meminimakan pergerakanku..tak boleh lasak2 lagi dah...jalan pun kena perlahan je...ingat pesan2 orang tua-tua ni...okey...hari ini kat sekolah..ada sesuatu yang ingin aku kongsikan dengan kalian semua...aku pun tak sangka juga..aku berazam..sedari dari awal kandunganku ini tak nak lagi marah2 pada anak murid, berleter ke, menjerit ke...takut ngikut kt babyku..hehehe..aku cuma nak fikir yang positif dan yang baik-baik aje..Tuhan berilah petunjuk kepada hambaMU yang kerdil ini...Jam 1100 pagi, aku melangkah kaki menuruni anak tangga ke surau..waktu AQ, masuk suraulah..namun sebaik sahaja dekat surau ku lihat anak-anak muridku masih berkeliaran di luar kelas..seolah-olah dah lupa waktu rehat dah tamat. Aku bersahaja masuk surau dan tunggu murid-murid masuk...tunggu dan tunggu...hanya beberapa orang sahaja yang ada..dan bersedia untuk belajar..yang lain...?Sabar Linda...getus hati kecilku..erm.."mana yang lain??"soal aku tetiba..ada yang menjawab.."entah, diorang tak nak masuk kelas.."aku intai dalam kelas mereka..betulla...masing-masing riang ria dalam kelas...tersirat darahku...tanpa menyedari kehadiranku...selamba aku bertanya, sekarang waktu apa..?"Bengang pun ada...terkedu aku..nak marah ke?nak menjerit ke?nak mengamuk ke?nak menangis ke?aku masuk surau dan berdiam diri....sehinggalah cukup semuanya muncul di depanku...
erm.....kiranya kalian adalah seorang warga pendidik...pernahkan kalian menghadapi situasi begini?...Macam2 bermain diminda aku pada waktu itu...sebak pun ada...aku terus duduk dibangku..dan memujuk diriku sendiri...aku tak dapat mulakan pengajaran...aduhai anak-anak muridku..kali ini kalian telah melukai hati guru....jangan marah...akhirnya aku berjaya melawan nafsu amarah ku ini...pembaca kalian...kisah di atas sarat dengan pengajaran..kenapa keadaan ini berlaku..?apakah masih tidak cukup ilmu yang diajar? tiada keberkatankah aku mengajar selama ini..hinggakan anak murid ini bersikap demikian?salah siapa ini?Istighfar...Tuhan, berikan daku kekuatan...ampunilah daku ini Ya Allah...peristiwa itu cukup memberi kesan kepadaku...banyak yang perlu di renungkan kembali..tak perlu menyalahkan sesiapa..koreksi diri sendiri..sejauh manakah kita mencurah ilmu dan seikhlas manakah kita dalam menabur budi...Tuhanku..ia adalah tamparan hebat buatku..tidak pernah aku rasa sesedih itu...aku langsung tidak dapat membaca Al-Quran...berkecamuk perasaanku..malu pada Kalam Allah..aku terkedu..menahan sebak...tapi apakah anak-anakku mengerti semua ini..?Fahamkah mereka akan tangisan gurunya?Tahukah mereka takat manakah kesabaran gurunya? Mana perginya adab dan budi bahasa mereka? Ingatlah wahai anak-anak muridku..guru itu juga manusia..punyai hati dan perasaan..fahamilah walau sekelumit cuma..sabarnya guru meladeni kerenah nakal mu itu..guru adalah contoh teladan yang terbaik...mengapalah kalian anak-anak muridku tidak menghormati guru...?Anak-nak muridku...mengertilah..fahamilah guru..Dia sanggup terbakar demi kamu!!!Jangan biarkan guru menyimpan sendu dek kelakuan nakalmu itu..! Tangisan guru biarlah demi kejayaanmu bukan dek kerana sikap nakal dan degilmu....!

1 comments:

Aine berkata...

Salam,chik. sabo la ye.. itulah ujian y Allah timpakan untuk hambanya agar kita sentiasa ingt padaNya, sentiasa muhasabah diri. Tmbahn pula skrg berbdn 2, Chik akn jd lbh cepat beremosi dgn keadaan, kan. Ini bukan salah siapa2, anggaplah ianya ujian dri Allah. Tp Chik perlu jlskn juga pd ank didik Chik bahana mengguris hati guru agar mereka x ulangi lagi kesalahan y sama...