Selasa, Disember 08, 2009

Cuti Sekolah Sudah Bermula..?





Bila disebut pasal suti sekolah,bukan setakat kanak-kanak je yang gembira tapi warga pendidik pun begitu jua. Tak sabar menunggu cuti yang panjang. Pun begitu, inilah sebenarnya ruang untuk mereka menarik nafas seketika setelah sekian lama berpenat lelah...tentunya ini adalah peluang yang mesti habiskan bersama keluarga...23 November lepas aku berpeluang mengikuti rombongan Lawatan Sehari bersama murid sekolahku ke bandaraya Kuala Lumpur.Dah lama tak bersiar-siar inilah peluangnya..Lawatan kami bermula ke Zoo Negara kemudian menghala ke KLCC di Aquaria seterusnya menuju ke Masjid Wilayah untuk berhenti berehat,makan dan solat kemudian meneruskan perjalanan ke Masjid Putrajaya. Meskipun sehari rombongan tersebut tapi ia banyak memberi "pelajaran"...kepada sesapa yang merasakan ia suatu pembelajaranlah...!
Bercerita tentang bersiar-siar ini sebenarnya adalah dituntut oleh agama...selain dari "mencuci mata" ia juga bagus dalam meluaskan pandangan dan minda..melihat alam sekeliling disepanjang perjalanan. Betapa banyak kebesaran Allah Pencipta Alam yang dapat kita saksikan. Allah ada berfirman..lebih kurang beginilah bunyinya..." berjalanlah kamu dimuka bumi ini dan perhatikanlah ciptaan KU" Tatkala kita melihat ciptaan Allah ini, akan terasa kerdilnya kita disisi Tuhan Rabbul Alamin...tak mampu kita manusia nak mengadakan semua ini..itu sebab Allah mencipatakan kita manusia sebagai "khalifah" dimuka bumi...siapa yang akan mengaturkan segalanya? Manusialah..setelah Allah ciptakan langit dan bumi dan segala isinya...manusialan yang mentadbirkannya...Bersyukur pada Tuhan kerana kita semua adalah insan terpilih...Namun, hingga kini siapakah yang benar-benar bertanggugjawab menguruskan amanah Allah ini...? Tepuk dada tanyalah iman..Disebalik kejadian dan ciptaan Allah itu adalah hikmah serta tujuannya..justeru kita sebagai hamba jangan terlalu rakus dan memandang sesuatu itu bersahaja serta berlalu begitu sahaja..Kita bersiar-siar dan melihat keagungan ciptaan Allah. Bertasbihlah, berzikirlah memuji Allah...kerana Allah kita semua dapat mengecapi segala nikmat dan dapat meneruskan kelangsungan hidup...
Jadi para pembaca sekalian, waktu cuti yang panjang inilah peluang untuk kita semua bermusafir malihat isi alam, mengeratkan silaturrahim dan ukhwah..kalau bukan pendidik sekalipun, bawalah anak-anak menikmati keindahan alam, bergembiralah dan jangan lupa memuji keagungan Allah disepanjang perjalanan anda...! Selamat Bercuti kepada semua..!!!

0 comments: